W ramach projektu „Ekopracownia- zielone serce szkoły” w Szkole Podstawowej Nr 2 w Osieku cyklicznie realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pozyskanego sprzętu i pomocy dydaktycznych. Młodzi i starsi pasjonaci przedmiotów przyrodniczych chętnie uczestniczą w akcjach, jakie organizowane są
w „Przyrodniczym zakątku”.
Do tej pory w pracowni zostały przeprowadzone zajęcia z udziałem naszych absolwentów, czyli rodziców. Uczestnicy mogli między innymi: przeprowadzić obserwacje mikroskopowe martwych, jak i żywych okazów biologicznych, poszerzyć wiedzę na temat segregacji odpadów oraz ich ponownego wykorzystania przy użyciu nowoczesnego monitora, a także zapoznać się z działaniem edukacyjnego robota podążającego za światłem słonecznym.
Kolejne działanie skierowane było do nieco młodszej grupy przyrodników. Nowo otwartą pracownię odwiedziła grupa pięciolatków. Uczniowie z klasy VIIa przygotowali dla młodszych kolegów zajęcia warsztatowe z posługiwania się prawdziwym mikroskopem. Najmłodsi z pomocą siódmoklasistów przeprowadzali obserwacje mikroskopowe. Największym zainteresowaniem cieszyły się „żywe” preparaty, dzięki którym młodzi przyrodnicy mogli zobaczyć, jak tętni życie w maleńkiej kropli wody.
Klasa VIII natomiast wybrała się w teren, aby zbadać czystości osieckiego powietrza. W czasie zajęć ósmoklasiści badali stan czystości powietrza przy użyciu zastawu zakupionego w ramach projektu. Podczas lekcji na świeżym powietrzu, przy użyciu podręcznego mikroskopu, uczniowie obserwowali organizmy wskaźnikowe- porosty, określali zawartość ozonu, badali temperaturę i wilgotność powietrza, badali, wykorzystując przedmiotów stalowych, obecność w nim pyłów i pyłków.
Natomiast w ramach szkolnego programu zdrowotnego uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w prelekcji na temat zdrowego odżywiania, którą przeprowadziła specjalistka w dziedzinie żywienia, p. Marta Tobiczyk, z wykorzystaniem multimedialnego monitora zakupionego w ramach projektu. Pani Marta przekazała młodzieży cenne rady na temat prawidłowego odżywiania oraz zdrowego stylu życia. Uczniowie dowiedzieli się, jak komponować swoje posiłki, aby długo cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.
Zdobywanie wiedzy w innowacyjnej pracowni przy życiu nowoczesnego sprzętu i pomocy dydaktycznych sprzyja rozwojowi kreatywności, wyobraźni uczniów oraz wpływa na poszerzanie ich zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi. Dodatkowo trudne i niezrozumiałe zagadnienia można przedstawić w atrakcyjny i ciekawy sposób.
Katarzyna Frej