
Gminny punktu informacyjno-konsultacyjny programu priorytetowego Czyste Powietrze jest czynny w następujących dniach i godzinach:
- Poniedziałki: 7:00-9:00 oraz 14:00-15:00
- Wtorki: 7:00-16:00
- Środy: 7:00-9:00 oraz 14:00-15:00
- Czwartki: 7:00-9:00 oraz 14:00-15:00
- Piątki: 7:00-9:00
W punkcie można uzyskać informacje o przedsięwzięciach kwalifikujących się do dofinansowania, a także pomoc w procesie składania wniosku o dofinansowanie i późniejszym rozliczeniu.
W celu uniknięcia kolejek i długiego czasu oczekiwania uprzejmie prosimy o wcześniejsze umówienie się z pracownikiem Urzędu Gminy pod numerem telefonu 33 84 58 223, wewnętrzny 113.
Do złożenia wniosku w programie Czyste Powietrze niezbędne są:
1) Audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt sporządzonym w generatorze wniosków o dofinansowanie (GWD) prowadzonym przez NFOŚiGW.
Audytor energetyczny musi być wpisany na listę dostępną na stronie https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych
2) PESEL wnioskodawcy oraz współmałżonka/współmałżonki,
3) w przypadku osób będących w separacji – prawomocne orzeczenie sądu
4) w przypadku rozdzielności majątkowej ze współmałżonkiem – akt notarialny
5) wartość dochodu/rodzaj PIT (PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-40A, PIT-CFC, PIT-16, PIT-28) – w przypadku podstawowego poziomu dofinansowania
6) zaświadczenie wydane zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy, nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, wskazujące przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy – w przypadku podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania
7) roczny przychód, z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę i/lub małżonka działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w załączonym do wniosku zaświadczeniu potwierdzającym przeciętny miesięczny dochód na jednego członka mojego gospodarstwa domowego – dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą, którzy składają wniosek o dofinansowanie z podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania
8) elektroniczny numer księgi wieczystej
9) dokument potwierdzający prawo własności budynku mieszkalnego (jeśli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta np. akt notarialny lub inny dokument potwierdzający prawo własności budynku) – w przypadku braku księgi wieczystej
10) numer działki
11) rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenia budowy,
12) powierzchnia całkowita budynku/lokalu mieszkalnego w m2 – jeśli posiadamy projekt budowlany należy spisać powierzchnie z tego dokumentu, jeżeli nie to należy ją obliczyć samemu.
Powierzchnia całkowita budynku/lokalu mieszkalnego liczona jest po zewnętrznym obrysie ścian. Do tej wartości wlicza się powierzchnię wszystkich znajdujących się w budynku kondygnacji, zarówno nadziemnych, jak i podziemnych (np. piwnica czy podziemny garaż), a także zewnętrzne schody, różnego rodzaju dobudówki i nadbudówki, balkony, tarasy i inne elementy wystające na zewnątrz poza ściany budynku
13) informacja czy na budynek mieszkalny na który wnioskowana będzie dotacja uzyskano wcześniej dotację w ramach programu Czyste Powietrze obowiązującego do 30.03.2025r
14) powierzchnia wykorzystana na prowadzenie działalności gospodarczej- jeśli dotyczy
15) załącznik zawierający oświadczenia: współwłaściciela/wszystkich współwłaścicieli o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia ujętego w niniejszym wniosku o dofinansowanie (jeśli budynek/lokal mieszkalny jest objęty współwłasnością); współmałżonka o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań (jeśli wnioskodawca posiada ustawową wspólność majątkową) – wzory dostępne są w Urzędzie Gminy lub na stronach WFOŚiGW w Krakowie lub NFOŚiGW.
16) w przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego, liczba hektarów przeliczeniowych (najlepiej zabrać ze sobą decyzje podatkową, ponieważ tam widnieje taka informacja)
Ważne informacje
1)w ramach zmian Programu dofinansowanie mogą otrzymać osoby fizyczne:
• będące przez okres co najmniej 3 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (w przypadku nabycia budynku lub lokalu w drodze spadku minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania),
• nie będące beneficjentem Programu w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku / lokalu mieszkalnych – dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie złożonych od dnia 22.04.2024 r.
• w obecnie obowiązującym Programie na jeden budynek/lokal mieszkalny może zostać udzielona i wypłacona dotacja na podstawie jednego wniosku o dofinansowanie.
2) do dofinansowania kwalifikują się inwestycje tylko w tych budynkach, dla których zgłoszenie budowy lub złożenie wniosku o pozwolenie na budowę uzyskano do 31 grudnia 2020 r.
3) w programie Czyste Powietrze są trzy przedziały wskaźników zapotrzebowania na energię użytkową, które określają możliwe do realizacji rodzaje przedsięwzięć:
• określają one cele do realizacji
• zakres inwestycji, czyli na co można otrzymać dotację.
Zapotrzebowania na energię użytkową budynku wylicza audytor.
Przed wizytą w urzędzie należy zapoznać się z treścią programu.
Narzędzia pomocne przy składaniu wniosku:
Kalkulator dotacji: http://kalkulatordotacji.czystepowietrze.gov.pl/
Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/
Szczegółowe informacje na temat Programu „Czyste Powietrze” można znaleźć na stronach internetowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie:
Aplikacja „EkoStatus”
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie uruchomił nową funkcjonalność służącą do sprawdzania statusu wniosków w programie „Czyste Powietrze”. Od 6 grudnia Małopolanie mogą skorzystać z pilotażowej aplikacji pn. EkoStatus.
Dzięki niej mieszkańcy mogą w łatwy i szybki sposób sprawdzić status swojego wniosku bez konieczności kontaktowania się bezpośrednio z Funduszem.
Co oferuje EkoStatus?
• możliwość weryfikacji każdego etapu rozpatrywania i rozliczania wniosku.
• informacje o ewentualnych brakach i korektach w dokumentacji.
• łatwy i szybki dostęp do danych przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa.
Jak korzystać z EkoStatusu?
• wejdź na stronę: www.wfos.krakow.pl/ekostatus
• wprowadź numer techniczny wniosku lub numer umowy oraz cztery ostatnie cyfry numeru PESEL wnioskodawcy.
• otrzymasz dostęp do informacji na temat wniosku i komunikatów.